רופא אף אוזן גרון פרטי - ד״ר יעל גליץ
ד״ר יעל שפירא גליץ
מומחית אף אוזן גרון | הפרעות קול, נשימה ובליעה

קלינאי/ת תקשורת

על קלינאות תקשורת

קלינאות תקשורת הוא אחד מהתחומי הפארא-רפואיים (בדומה לפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק) שמתמחה באבחון, טיפול ושיקום של הפרעות בתחום התקשורת – שמיעה, קול, דיבור בילדים ובמבוגרים. קלינאות תקשורת עוסקת גם בהפרעות בליעה, מתוקף ההבנה המעמיקה של קלינאיות תקשורת בתפקודי בית הבליעה והגרון. קלינאות תקשורת היא תואר אקדמי הנלמד באוניבסיטה או במכללה. על מנת לקבל רשיון לעסוק בתחום יש לעבור התנסות קלינית של כמות רבה של שעות, ולעמוד בבחינות הסמכה של משרד הבריאות.

קלינאית תקשורת

למה לשים לב?

מאחר ותחום קלינאות התקשורת רחב כל כך, קלינאיות/ם לרוב בוחרות/ים תחום ספציפי להתמקצע בו, כגון התפתחות הילד, הפרעות קול, שיקום שמיעה, שיקום הפרעות שפה במבוגרים והפרעות בליעה. חשוב לוודא שקלינאי/ת התקשורת הנבחרת היא/הוא בעל/ת נסיון בתחום שבו המטופל/ת זקוק/ה לעזרה. נסיון קליני עשיר, נסיון במחקר וידע עדכני על שיטות הטיפול החדשות כל אלו תורמים לביצוע הבחירה הנכונה. חשוב גם שיהיה קשר אישי טוב ו"חיבור" בין המטופל/ת לקלינאי/ת על מנת להנעים את הטיפול ולבסס יחסי אמון של מטפל-מטופל.

קישורים לקלינאיות תקשורת מומלצות

תפקיד בצוות הרב תחומי

קלינאי/ת התקשורת משחקת תפקיד מרכזי באבחון וטיפול בהפרעות בליעה. קלינאי/ת התקשורת אחראיות על איתור של בעיות בליעה באמצעות הערכות בליעה. הן נוטלות חלק גם באבחנה של הסיבה לבעיית בליעה על ידי נטילת חלק בביצוע חלק מבדיקות הבליעה (כגון בדיקת FEES או וידאופלואורוסקופיה). קלינאי/ת התקשורת שותפה להמלצות על הטיפול בהפרעת הבליעה, ואחראי/ת על התווית תכנית השיקום להפרעות הבליעה, בהתאם לאבחנה של המטופל.

תורים בזמינות גבוהה לד"ר גליץ
במרפאה ברמת החייל